[0804]

Sent 1910-tal: Så här kan fokkern ha sett ut i tyska färger

Tidigt 1920-tal: Fokkern i svenska färger

Fokker D.VII, tyskt nummer F.7716/18, svenskt nummer 937

I samband med att den kände tyske stridsflygaren Hermann Göring besökte Sverige och arméflygets bas på Malmen år 1919 (1920?) flög Göring en Albatross-byggd Fokker D.VII med tyskt nummer F.7716/18. Flygplanstypen ansågs av många som det absolut främsta och bästa jaktplanet under första världskriget. Beväpningen utgjordes av två 7,92 mm fasta Spandau-kulsprutor med 500 skott till varje.

Efter första världskriget förbjöd segrarmakterna vidare tillverkning av krigsflygplan i Tyskland och speciellt påpekades att alla kvarvarande Fokker D.VII skulle utlämnas till segrarna. Den Fokker som Göring i samband med sin demonstrationsresa till Sverige sålde till arméflyget, kom att utgöra värdefullt underlag för utvecklingen av det svenska jaktflyget. Göring blev med tiden chef för det tyska Luftwaffe.

Denna Fokker D.VII flögs ganska flitigt vid Malmen med nummer 937. Gustav von Segebaden satte höjdrekord på 6900 m med den. Planet bestyckades aldrig med vapen. Motorn var en 185 hp BMW IIIA. I april 1922 avskrevs det p.g.a. förslitning. Gustav von Segebaden var en av de tidiga pionjärerna i svenskt flyg. Han omkom i mars 1921 vid en flygolycka i Norge i samband med flyguppvisning efter ett vingbrott på sin Phönix inför 25000 åskådare.